Wat te doen als jouw klanten niet betalen?

Deel artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit

Het komt helaas vaker voor: klanten die niet (op tijd) betalen. Het is vervelend voor jou als bedrijf, maar het kan ook vervelend zijn voor de klant. Ze kunnen het één keer vergeten, als je te maken hebt met een wat oudere klant, maar wanneer er keer op keer waarschuwingsbrieven worden verstuurd zonder reactie wordt dit niet meer onder begrip gerekend. Voor jou als bedrijf is het dan belangrijk dat je toch betaald krijgt, dat er een zekere ‘cashflow’ blijft komen, wanneer je een klus hebt afgerond. Zeker als het een grote klus is, is het handig om te kijken naar wat je kan doen om je geld gestort te krijgen. Credit management kan hiervoor zorgen. 

Wat is kredietmanagement?

Kredietmanagement, oftewel credit management in het Engels genaamd, is een vaste cashflow die jouw bedrijf binnenkomt. Deze cashflow is eigenlijk een ander woord voor een constante stroom van geld die ervoor zorgt dat je bedrijf blijft bestaan en hun zaken kan blijven doen. Door kredietmanagement zorg je niet alleen voor een constante cashflow, maar kan je ook vroegtijdig gewaarschuwd worden voor klanten die minder betalen en worden andere risico’s wat betreft geld goed vermeld. Debiteurensaldo heeft hierbij ook alles te maken, want dit moet je iedere maand betalen. Wanneer je je debiteurensaldo omlaag haalt door een goed ingevuld credit management, hoef je dus ook minder te betalen maar krijg je wel steeds hetzelfde geldbedrag binnen. Ideaal dus voor ondernemers die net zijn gestart en hun plek op de arbeidsmarkt nog niet gevonden hebben! 

Risico’s bij kredietmanagement

Doordat je met kredietmanagement en debiteuren saldo’s aan de slag gaat, is het altijd gevaarlijk om veranderingen te maken. Deze kunnen goed uitpakken en je een hoop geld besparen, maar één klein dingetje hoeft maar verkeerd te gaan en je betaalt er goed voor. ‘Money management’ is daarom ook één van de moeilijkste en tegelijkertijd ook belangrijkste dingen op aarde, het verzekert men van een comfortabel leven, maar kan je ook de afgrond inwerpen. Omdat je werkt met geld, is het handig om een een kredietverzekering af te sluiten. Kredietverzekering helpt bij het managen van je geld, maar bieden ook zekerheid op enige risico’s die je neemt. Als het bedrag dat jij maandelijks overmaakt naar je verzekering hoog ligt, krijg je ook een groot bedrag terug of het meeste vergoed wanneer je een risico bent aangegaan waar je niet klaar voor was. 

Maar nu, die klanten?

Juist, de klanten die niet betaalden. Door de kredietmanagement had je dit al gedeeltelijk aan kunnen zien komen en misschien zelfs wel kunnen voorkomen. Je kan hun leningen verminderen wanneer ze niet terugbetalen, en als het dan nog niet opgelost is ook stopzetten. Wanneer er dan binnen bepaalde tijd nog steeds niet betaald is, ook na het stopzetten van de leningen, kan je een rechtszaak aanspannen en ze aanklagen. Voor sommigen klinkt dit misschien extreem, maar wel nodig als je als serieus bedrijf op wilt treden in de arbeidsmarkt en als je je geld terug wil, wat misschien nog wel belangrijker is. Het is natuurlijk al vervelend wanneer ze niet betalen, misschien voor henzelf ook, maar voor jou is het niet prettig omdat er dan geen constante cashflow meer is en je bedrijf risico’s kunnen lopen, zeker als het een startend bedrijf is die iedere cent nodig heeft. 

Gerelateerd nieuws

Online telecom vs. retail

Waarom zouden we nog naar een telefoonwinkel gaan als we online, thuis op ons gemak een telefoon kunnen kopen? Via het internet kunnen wij immers

Online boeken of reisbureau?

Waarom zouden we nog naar een reisbureau gaan als we online, thuis op ons gemak een reis kunnen boeken? Via het internet kunnen wij immers