Of je nu zelf een logo ontwerpt of besluit een logo te laten maken, uiteindelijk wil je natuurlijk een logo die perfect bij jouw bedrijf past en die ook nog eens mooi is. In dit artikel vind je een aantal zaken waar je op kunt letten bij het (laten) ontwerpen van een logo.
De uitstraling van het logo
Ga voor jezelf na wat je als bedrijf wilt uitstralen en zorg ervoor dat je logo hierbij past. Een logo van een accountantskantoor dient er natuurlijk anders uit te zien dan een logo van een basisschool. Denk er hierbij over na wat je doelgroep is en wat je naar hen toe wilt uitstralen. Sta je voor kwaliteit? Zorg dan dat dit terugkomt in de vormgeving van je logo. Zorg er hierbij ook voor dat je de juiste kleuren gebruikt. Geel straalt bijvoorbeeld al iets heel anders uit dan babyblauw. Voor dure kledingmerken wordt vaak zwart gekozen. Dit straalt al gauw klasse uit.
Tekst
Een logo hoeft niet per se tekst te bevatten. Soms zegt een symbool al genoeg. Andersom kan het ook zo zijn dat je ervoor kiest alleen tekst te gebruiken. Dan is het natuurlijk wel van belang dat je een krachtig font gebruikt, die in voldoende mate uitstraalt waar jij met je bedrijf voor staat. Slanke, krullende letters zijn vaak wat chiquer dan dikgedrukte, dus denk er goed over na wat voor soort lettertype bij jouw bedrijf past.
Zelf doen, of laten uitbesteden?
Als je zelf goed overweg kunt met grafische programma’s dan kun je natuurlijk zelf proberen een mooi logo te maken. Als dit niet het geval is, doe je er misschien goed aan je logo te laten ontwerpen door een grafisch ontwerper. Er bestaan ook bepaalde websites op het internet waarbij je een wedstrijd kunt beginnen, om zo tientallen tot honderden mensen een logo voor je te laten ontwerpen waarbij je uiteindelijk één logo uitkiest en alleen voor dat logo betaalt.