Als je je website vindbaar wilt maken op Google om de beste resultaten te kunnen bereiken, is SEO een onmisbaar onderdeel. Het grootste gedeelte van de mensen die gebruik maken van zoekmachines klikken namelijk vanzelfsprekend op de websites die bovenaan de zoekresultaten staan. Dat SEO belangrijk is, weten de meeste bedrijven wel. Waar echter minder aandacht aan wordt besteed is het controleren van de prestaties op het gebied van SEO. Een SEO audit is hierbij een handige tool. Hier kun je lezen wat een SEO audit inhoudt. We geven je ook een aantal tips hoe je hier het beste gebruik van kunt maken.
Meten is weten
In vergelijking met een beperkte SEO-scan, geeft een SEO audit inzicht in zowel de technische optimalisatie als de zoekmachineoptimalisatie van een website. De data die een SEO audit gebruikt, heeft dus niet alleen maar betrekking tot de technische kant. In plaats daarvan wordt er rekening gehouden met alle pijlers die bepalen welke website bovenaan de zoekresultaten komt te staan. De prestaties van een website worden nauwkeurig onderzocht.
Controleer de zoektermen
Als je eenmaal inzicht hebt gekregen in de prestaties van je website met behulp van een SEO audit, is het tijd om te kijken waar de verbeterpunten liggen. Wanneer bijvoorbeeld de content van de website niet goed is geoptimaliseerd, is het belangrijk om te controleren of er relevante zoektermen worden gebruikt. Ga na of de zoektermen van toepassing zijn op het zoekgedrag van je doelgroep en of ze op de juiste manier in de metabeschrijvingen, titels en inhoud zijn verwerkt.
Linkprofielen
Een veelvoorkomend verbeterpunt wat betreft het toepassen van een SEO audit is het optimaliseren van de linkprofielen. Zorg dat de backlinks die worden gebruikt van hoge kwaliteit zijn en afkomstig zijn van betrouwbare bronnen. Het kan zijn dat een aantal links niet meer zo kwalitatief is als voorheen. Bekijk dus goed of er links moeten worden verwijderd of vervangen.
Onderzoek de gebruikerservaring
Na het toepassen van een SEO audit blijkt vaak dat de gebruikerservaring kan worden verbeterd. Let bijvoorbeeld op de leesbaarheid van de webteksten. Ga ook na of bezoekers makkelijk door je website kunnen navigeren. Het optimaliseren van de gebruikerservaring kan je helpen om hoger in de zoekresultaten te eindigen.
Laat het aan een expert over
Als je écht de beste resultaten wilt bereiken op het gebied van SEO audit, kun je dit het beste laten uitbesteden aan een SEO specialist. Hiermee houd je tijd over om je te focussen op de bedrijfsvoering en worden de SEO-resultaten tegelijkertijd aanzienlijk verbeterd.