Bij het inrichten van een kantoorruimte moet je rekening houden met verschillende factoren. Zo kan een kantoorinrichting effectief, praktisch of leuk zijn ingericht. Hieronder worden verschillende factoren besproken.
De indeling van de ruimte
Wanneer je een kantoorruimte gaat inrichten ligt de basis bij het indelen van de ruimtes. Het is daarbij belangrijk om te weten hoeveel ruimte er beschikbaar is. De ruimtes moeten vervolgens logische en functioneel worden ingedeeld. Zo moet er rekening worden gehouden met de bereikbaarheid van de kantoorartikelen zoals de printers en moet er genoeg been- en loopruimte zijn. Ook zal je moeten overwegen om ruimtes transparant te houden of dat deze juist worden afgesloten van de andere ruimtes. Het begint dus allemaal bij het indelen van de ruimtes.
Ergonomie kantoorinrichting
Een van de belangrijkste factoren waar rekening mee moet worden gehouden is ergonomie. Dit heeft invloed op de productiviteit, prestaties en het ziekteverzuim van de werknemers. Door middel van de aanschaf van de juiste kantoorartikelen kan dit worden beïnvloed. Ook rug en nekklachten kunnen hiermee worden voorkomen. Dit zal weer een positieve invloed hebben op het ziekteverzuim. Door verstelbare bureaustoelen en in hoogte verstelbare bureaus aan te schaffen biedt je werknemers de mogelijkheid om in beweging te blijven. Dit is van groot belang voor het wegblijven van lichamelijke klachten en de tevredenheid van je werknemers.
De sfeer in de ruimtes
Als de kantoorindeling is gemaakt en de ergonomische kantoormeubelen zijn uitgekozen, kan er worden gekeken naar de sfeer in het kantoor. Het is van belang dat de werknemers een prettige sfeer ervaren op het werk. Daarbij moet de sfeer overeenkomen met de identiteit van de organisatie. De ruimtes zullen daarbij op een representatieve manier moeten worden ingericht. Dit omdat niet alleen de werknemers maar ook klanten worden ontvangen op kantoor. Al deze factoren zorgen voor een prettige werksfeer waarbij de productiviteit omhoog schiet!