De digitale samenleving heeft ons veel goeds gebracht. Denk maar eens aan online shoppen. De wereld van e-commerce is ongelooflijk hard gegroeid de afgelopen jaren. We vinden het heerlijk om online te winkelen. Helaas zijn er ook zorgen over deze ontwikkelingen. Want hoe zit het eigenlijk met de privacy van de websitegebruikers?
Het zal je vast wel opgevallen zijn: je bekijkt een aantal artikelen op een website en besluit hier verder niets mee te doen. Even later krijg je constant reclame te zien met dezelfde producten. Dit komt doordat jouw zoekgedrag wordt opgeslagen en er zo gericht reclame gemaakt kan worden. Dat roept wel vragen op. Want hoe veilig is het eigenlijk om op het internet te zitten?
Klantvertrouwen en bedrijfsintegriteit
Voor het klantvertrouwen is het van cruciaal belang dat er veilig met data en persoonsgegevens wordt omgegaan. Toch is bepaalde data ook van belang om de website verder te optimaliseren. Het lijkt bijna wel een koorddans waarin je constant de juiste balans moet vinden om niet weg te glijden. Aan de ene kant de noodzaak voor je bedrijf en aan de andere kant de behoefte om de privacy van de bezoeker te waarborgen.
Juist doordat de privacy zo vaak benoemd is de afgelopen tijd, zien we dat er steeds meer ontwikkelingen op dit gebied zijn. Een goed voorbeeld is de wetenschap dat third-party cookies binnenkort verboden gaan worden. Alternatieven zoals server side tagging zijn in het leven geroepen om gerichter data te verzamelen en die data ook beter te beschermen, zodat derde partijen enkel geanonimiseerde informatie krijgen. Dit is dus zowel positief voor de organisaties als de websitebezoekers. In dit artikel leggen we uit op welke manieren de privacy van websitebezoekers tegenwoordig nog meer gewaarborgd wordt.
Server-side tagging
Organisaties zijn steeds meer op zoek naar manieren om data te blijven tracken, zonder dat hierbij de privacy van de bezoekers in geding komt. Vaak met behulp van deskundigen zoals www.adpage.io. Server-side tagging wordt door veel experts als dé oplossing gezien om niet meer afhankelijk te zijn van third-party cookies. Het is niet alleen een waardevol alternatief, maar ook een slimme methode om misbruik van cookies te voorkomen en te beheersen.
Cookiebanners
De afgelopen jaren zijn er ongelooflijk veel verschillende cookiebanners in het leven geroepen. Een positieve ontwikkeling voor websitegebruikers. Zo zijn ze immers beter in staat om de eigen privacy te waarborgen. Het blokkeren van cookies heeft echter ook effect op het verzamelen van data. Dit wordt dan steeds lastiger. Hierdoor is het voor organisaties belangrijk dat ze weten welke alternatieven er zijn en hoe ze de juiste oplossingen kunnen implementeren op hun website, zonder dat hiermee de bedrijfsintegriteit en het klantvertrouwen in gevaar komt. Dit is een lastige dans. Daarom is het slim om deskundigen in te schakelen. In samenwerking met een online marketeer kunnen oplossingen worden bedacht die voor beide partijen positief uit zullen pakken.