Internetshopoverzicht.NL

Online shoppen in het buitenland

Deel artikel

Wanneer u online, vanuit een buitenlandse webshop iets koopt is het goed om te weten welke wettelijke bescherming u heeft. Het is natuurlijk ook goed om te weten waar u op moet letten voordat u iets koopt. Een shop als Light in the Box wordt zeer goed beoordeeld door de bezoekers. Het mooie is dat je hier ook nog vaak een kortingscode kunt inwisselen. Google de volgende keer eens op “kortingscode Light in the Box”, en je zult sowieso geld gaan besparen!

Rechten

Wanneer je online iets koopt in een ander land van de E.U., dan heeft u dezelfde rechten als burgers van dat land. Om de Europese consumenten te beschermen en het vrij verkeer van goederen te bevorderen is er een richtlijn voor kopen of afstand opgesteld.

Let echter wel op, er zijn een aantal uitzonderingen:

  • Het product moet niet gekocht zijn van een andere particulier (het moet een echte winkel zijn). Producten gekocht van een veilingsite vallen ook in deze categorie;
  • Financiële diensten en producten;
  • Overeenkomsten betreffende ontroerend goed;
  • Levensmiddelen en huishoudelijke artikelen.

Verplichtingen verkoper:

  • De verkopende partij is verplicht u duidelijk de volgende informatie te geven;
  • De naam van het bedrijf en bij vooruitbetaling ook het adres;
  • Belangrijke productkenmerken moeten worden vermeld;
  • De prijs (inclusief belasting) en bezorgkosten;
  • Info over bestel proces tot en met de levering;
  • Annuleringsmogelijkheden (minimaal 7 werkdagen);

Levering:

De leverancier heeft 30 dagen de tijd om het product te leveren. Wanneer producten of bestelde diensten niet meer leverbaar zijn, moet de leverancier dit aan u melden. Betalingen moeten binnen 30 dagen aan u worden teruggestort. De leverancier mag u alleen een vervangend product van gelijke kwaliteit en prijs toezenden als aan u vooraf met u is besproken.

Hoe kan ik het beste betalen:

Voor betalingen aan een webshops in het buitenland kunt u beter uw creditcard gebruiken, in plaats van een overboeking. U kunt bij een creditcard betaling namelijk makkelijker uw geld terugkrijgen als:

  • Het product niet geleverd wordt door de webshop;
  • De webshop opeens een hogere prijs vraagt;
  • U gebruik wilt maken van uw herroepingsrecht (annuleringsrecht);

Neem in deze gevallen eerst contact op met de leverancier en vraag uw geld terug. Weigert deze, of blijft terugstorting uit, neem dan pas contact op met uw creditcard organisatie.

Is de webshop betrouwbaar:

  • Controleer hoe de leverancier omgaat met uw persoonlijke gegevens;
  • Controleer of u betaalt via een beveiligde pagina;
  • Controleer of de webshop is aangesloten bij een branchevereniging of een keurmerk voert.

Gerelateerd nieuws

Online telecom vs. retail

Waarom zouden we nog naar een telefoonwinkel gaan als we online, thuis op ons gemak een telefoon kunnen kopen? Via het internet kunnen wij immers

Online boeken of reisbureau?

Waarom zouden we nog naar een reisbureau gaan als we online, thuis op ons gemak een reis kunnen boeken? Via het internet kunnen wij immers