Manieren om een pakkende domeinnaam te verzinnen

Deel artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit

Het bedenken van een pakkende domeinnaam voor je website kan een hele uitdaging zijn. Bij het aanvragen van een domeinnaam zijn er verschillende aspecten om rekening mee te houden. In dit artikel zetten we deze aspecten voor je op een rijtje, als een richtlijn voor het vinden van een geschikte domeinnaam. Een voorbeeld: een .nu-domeinnaam werkt vaak minder goed dan een .nl-domeinnaam. Datzelfde geldt voor het gebruik van een .com-domeinnaam, als je een Nederlandstalige website aan het opzetten bent. Doordat je de domeinnaam aan het begin van het proces aanschaft, is het belangrijk om hier direct goed over na te denken.

Een domeinnaam moet kort en krachtig zijn
Voor een bezoeker is het belangrijk om direct te weten, wat men op je website kan vinden. Zorg daarom dat dit enigszins blijkt uit de domeinnaam van je website. Voor een bedrijf is het logischerwijs een gebruikelijke keuze om voor de bedrijfsnaam te kiezen. Mocht deze heel lang zijn, dan kan het de overweging waard zijn om voor een afkorting te kiezen.

Ook het gebruik van streepjes in domeinnamen wordt afgeraden, mits je de keuze hebt. In sommige gevallen is de gewenste .nl-domeinnaam al bezet, waardoor je genoodzaakt wordt om een streepje te gebruiken.

Investeer ook in andere domeinextensiesWanneer het je gelukt is om tot een goede .nl-domeinnaam te komen die nog beschikbaar is, kan het slim zijn om ook alvast een .com- en .be-domeinnaam aan te schaffen. Mogelijk wil je in de toekomst ook Belgische bezoekers naar je website trekken en zelfs voor een internationale versie kiezen. In dat laatste geval komt de .com-domeinnaam goed van pas! Je wilt voorkomen dat concurrenten de andere domeinextensies inpikken, voordat jij deze geregistreerd hebt. Daarbij zijn de kosten van een domeinnaam relatief laag, waardoor het niet loont om een risico te nemen door de domeinnamen niet te registreren.

Gerelateerd nieuws

Online telecom vs. retail

Waarom zouden we nog naar een telefoonwinkel gaan als we online, thuis op ons gemak een telefoon kunnen kopen? Via het internet kunnen wij immers

Online boeken of reisbureau?

Waarom zouden we nog naar een reisbureau gaan als we online, thuis op ons gemak een reis kunnen boeken? Via het internet kunnen wij immers