Interactief drukwerk

Deel artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit

Ondanks de opkomst van folderapps en websites die online reclame maken voor aanbiedingen zijn papieren folders nog steeds enorm populair. Dagelijks lezen nog ongeveer 11,5 mensen in Nederland een reclamefolder. Volgens research van GFK kopen mensen sneller iets als ze een papieren folder hebben gelezen. Toch zijn er online inmiddels ook talloze mogelijkheden om te adverteren. Zo’n 3,9 miljoen Nederlanders lezen een digitale folder en meer dan 400.000 mensen gebruiken een mobiele applicatie. Dankzij de snelle technologische ontwikkelingen is het steeds eenvoudiger om online en offline reclame te combineren. Interactief drukwerk is daarvan een goed voorbeeld.

 

QR codes & Augmented Reality

Je kunt je drukwerk tot leven laten komen met Augmented Reality (AR) of een QR code. Je kunt een zo je visitekaartjes, folders of flyers interactief maken. Je koppelt papieren drukwerk met online content zoals links, video’s, social media en extra informatie.

 

Wat is het en hoe werkt het?

Augmented Reality is als het ware een extra laag bovenop de realiteit. Deze wordt zichtbaar door middel van een smartphone. Zo kun je als ondernemer allerlei extra aspecten toevoegen aan je drukwerk. Dit kan als vrij eenvoudige content, bijvoorbeeld extra informatie. Als je echt creatief bent laat je foto’s of video’s tot leven komen in 3D. Dit zorgt voor een unieke ervaring bij de klant of consument.

Voorbeelden van Augmented Reality & QR

  • QR codes op reclamefolders waarmee je direct naar de webshop gaat en kunt bestellen.
  • Posters of affiches van een festival voorzien van Augmented Reality, zodat mensen kunnen scannen en direct tickets kunnen kopen.
  • Visitekaartjes die je doorsturen naar een bedrijfsvideo om nieuwe zakenrelaties te informeren en imponeren.

Het verschil tussen Augmented Reality en QR zit in de gelaagdheid. QR codes kunnen je slechts doorverbinden naar een stuk tekst in bijvoorbeeld PDF of naar een webadres. Augmented Reality gaat echter een stapje verder en vormt daadwerkelijk een tweede laag op de realiteit.

 

Q-PROMOTIONS KAN JE HIERBIJ HELPEN

 

Je drukwerk interactief maken, is door de komst van verschillende applicaties steeds eenvoudiger. De applicatie Layar kan door iedereen gedownload worden in de app stores. Daarnaast kunnen bedrijven de applicatie gebruiken om een digitale laag over de fysieke werkelijkheid te voegen. Q-promotions denkt graag met je mee hierover. Tevens werken wij samen met WebdesignTilburg, zij kunnen je verder adviseren over het toepassen van Augmented Reality op je drukwerk.

 

Ook al worden reclamefolders nog altijd veel gelezen, in de toekomst zal dit steeds minder worden. Om je reclame nog steeds op een effectieve manier in te zetten kun je niet achterblijven op dit gebied.

 

Bron: NOM Monitor Folder. (2015). Het bereiksonderzoek voor folders 2015. Retrieved from: http://www.rodimedia.nl/wp-content/uploads/2015/04/WEBDL_NOM_Folder_Monitor_onderzoeksrapport_2015.pdf

Gerelateerd nieuws

Online telecom vs. retail

Waarom zouden we nog naar een telefoonwinkel gaan als we online, thuis op ons gemak een telefoon kunnen kopen? Via het internet kunnen wij immers

Online boeken of reisbureau?

Waarom zouden we nog naar een reisbureau gaan als we online, thuis op ons gemak een reis kunnen boeken? Via het internet kunnen wij immers