Gadgets voor de auto

Deel artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit

Verkeersveiligheid en technologie gaan samen om wegen veiliger te maken voor elke weggebruiker. Autovoertuigen worden steeds slimmer waardoor het wegennet een steeds veiliger netwerk aan het worden, voor zowel de automobilist zelf als de veiligheid voor andere weggebruikers. Het aantal ongevallen blijft bij bromfiets gebruikers en fietsers groot. Vooral nu de elektrische fiets (e-bike) aan populariteit aan het groeien is. Sommige e-bikes kunnen snelheden behalen van circa 45 km/pu. Met z’n een snelheid wordt een fiets al snel onhandelbaar als je plotseling moet remmen. Volvo is één van de automerken die hier op in speelt. Met behulp van een airbag onder de motorkap zorgt de airbag ervoor dat een botsing met een fietser, het letsel bij de fietser beperkt blijft. Dit is dus een goed v

oorbeeld van een veiligheidstechnologie gericht op de mede weggebruikers. Autofabrikanten zijn er dus van bewust dat menselijke fouten voorkomen. Enerzijds ontneemt autotechnologie verantwoordelijkheidsgevoel bij de bestuurder en anderzijds draagt het bij aan de veiligheid. Technologie mag het gevoel voor verantwoordelijk nooit wegnemen, de keuze ligt altijd bij de bestuurder. Een technologie mag voor de bestuurder het rijden makkelijker en plezieriger maken. Denk aan Hill Climb assist, Park Assist, Adaptive Cruise control en andere technologieën. Hier enkele technologiën op een rij.

Autotechnologie voor verkeersveiligheid

– Hill Climb Assist zorgt ervoor dat de klassieke hellingproef verleden tijd is – je hoeft niet meer bang te zijn naar achter te zakken op een helling, de slimme techniek regelt dit zelf.

– Park Assist is een techniek welk je helpt met parkeren. Na het nemen van enkele stappen kan de auto in feite volledig zelf parkeren. Sommige auto’s hebben ook parkeersensoren en een achteruitrij-camera. Op deze manier heb je meer zicht als je achteruit rijdt.

– In het geval je Cruise Control ingeschakeld hebt op bijv. 120 km/pu op een snelweg en nadert een tegenligger waarvoor je moet afremmen – met Adaptive Cruise Control regelt de techniek zelf ervoor dat de auto vaart mindert.

– ABS is een oudere technologie, welk steeds verbeterd wordt. Nagenoeg elke auto is uitgerust met ABS (Anti Blokkeringsysteem). De techniek zorgt ervoor dat je maximaal op de rem kan staan zonder dat de remmen blokkeren. De remweg wordt hierdoor aanzienlijk korter.

– Goed zicht en opvallen is belangrijk, vooral in de avond – maar ook overdag. Origineel hid xenon verlichting biedt vele voordelen ten opzicht van regulier (halogeen) verlichting. Meer zicht in het donker en eerder gezien worden door xenon. Vooral nu de Nederlandse overheid bezuinigd op straatverlichting. Xenon biedt een scherper lichtbeeld, waardoor je meer ziet en eerder gezien zal worden. Beschikt jouw auto niet over xenon verlichting als standaard optie? In dit geval kan je met een xenon ombouwset relatief eenvoudig xenon lampen installeren. Zorg hierbij ervoor dat het licht goed is afgesteld en de kleur (nagenoeg) overeenkomt met het licht uit bijv. mistlampen, dagrij- of bochtenverlichting. Naast het regulier licht bestaan ook dagrijlampen en bochtenverlichting. Dagrijlampen bestaan vaak uit LED’s waarmee je overdag eerder opvalt. Bochtenverlichting zorgt ervoor dat je bij scherpe bochten (na bijv. het afslaan op een rotonde) een mistlamp links of rechts gaat branden om extra zicht te bieden op de bocht. Hiernaast bestaat ook intelligente verlichting. Verlichting waardoor welk subtiel meedraait als de auto iets naar links of rechts stuurt.

– Moderne auto’s zijn uitgerust met een start / stop systeem. Een systeem dat niks met veiligheid te maken heeft, maar zich richt op duurzaamheid – brandstofbesparing. Zodra je stil staat voor een stoplicht, een openstaande brug of in een file, zal de motor afslaan. Wanneer je het gas indrukt start de motor weer. Soms kan dit enorm veel brandstof besparen.

– ESP, ofwel het Electronic Stability Program. Dit zorgt ervoor dat de auto minder snel weg kan slippen. Als je glijdt bij een bocht en teveel gas geeft bij het stoplicht, wordt het vermogen geknepen. Als je snel wilt optrekken schakel je het systeem uit. Voor mensen die van snelheid houden, kiezen voor een functie zoals Launch Control. Je drukt de knop in geeft vol gas en laat de koppeling schieten. De auto lanceert maximaal vooruit, zonder dat de banden spinnen.

Het is duidelijk dat niet alle techniek veiligheid als doel. Soms is het uitgangspunt ook duurzaamheid, comfort en plezier. Een auto in het luxe segment zal uitgerust zijn met nagenoeg alle bekende technieken om het rijden veiliger te maken. Als je een auto koopt in een laag of midden segment kan je ook veel opties erbij kopen. Denk aan een achteruitrij-camera, parkeersensoren of verlichting. Het is niet altijd een must de nieuwste technologie in de auto te hebben. Denk aan parkeersensoren of een achteruitrij-camera bij een (kleine) Toyota Aygo. Dit is een overbodige luxe.

Gerelateerd nieuws

Online telecom vs. retail

Waarom zouden we nog naar een telefoonwinkel gaan als we online, thuis op ons gemak een telefoon kunnen kopen? Via het internet kunnen wij immers

Online boeken of reisbureau?

Waarom zouden we nog naar een reisbureau gaan als we online, thuis op ons gemak een reis kunnen boeken? Via het internet kunnen wij immers