5 geheimen voor goed scorende blogtitels

Deel artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit

Soms valt u al een titel binnen voordat u begonnen bent met het schrijven van uw blog, soms kan het uren (en soms dagen) kosten voordat u een leuke titel hebt bedacht die past bij het onderwerp en uw doelgroep. Deze vijf tips zorgen voor een dosis inspiratie bij uw volgende post.

Zorg voor een triggerende titel
Denk aan blogtitels als ‘Vijf fouten die u als webshophouder nooit mag maken’ of ‘Nooit meer teveel betalen voor uw abonnement doe u zo’. De titel nodigt u uit tot lezen, doordat de lezer weet wat hij kan verwachten en de titel hem tegelijkertijd hongerig maakt naar het antwoord.

Hou het simpel
Een blogtitel die u vertelt dat u snel een bepaald resultaat kunt bereiken, nodigt meer uit tot lezen dan een titel waarbij u ‘gewoon’ een bepaald resultaat kunt bereiken. Woorden als makkelijk, simpel en snel doen het goed. Bijvoorbeeld: ‘In 5 simpele stappen zet u dit superfoodgerecht op tafel’ of ‘Uw Facebookbereik vergroten? Met deze 3 tips kunt u direct aan de slag.’

Zeg iets controversieels
Een interessante manier om de aandacht van de lezers te trekken is door het tegenovergestelde te vermelden. Heeft u een schoenenwebshop, dan nodigt een titel als ‘Waarom u deze schoenen niet zou moeten dragen’ zeker uit tot lezen. Ook een blogtitel als ‘Tien dingen die u niet moet doen op social media’ zal iemand die met social media marketing bezig is, aantrekkelijk in de oren klinken.

Zorg voor een goed zoekwoord in uw titel
Dit geldt niet alleen voor de titel, maar ook voor de title tag en meta description. Dat zijn de tekstjes die u ziet wanneer u uw blog in Google tussen de zoekresultaten verschijnt. Als hij met zijn oog over de zoekresultaten in Google gaat en het zoekwoord wordt gepresenteerd in een interessante titel, dan zal hij vast verder klikken. ‘Pannenkoeken bakken: de 5 lekkerste recepten’ of ‘Vijf tips voor een unieke Facebook campagne’ zijn daar voorbeelden van.

Kies voor How-to’s
Een blogtitel als ‘Hoe maakt u…’ of ‘Hoe zorgt u ervoor dat…’ doen het goed. U zegt wat de lezer kan verwachten en als hij het antwoord wil weten zijn er weinig redenen om niet te klikken. Zorg er vervolgens wel voor dat u een duidelijk antwoord geeft op de vraag.

Komt u er nog niet helemaal uit? Dan is schrijven en schrappen altijd goed: schrijf alles op wat in u opkomt, slaap er een nachtje over en laat collega’s meedenken. Ga vervolgens schrappen en kies de beste titel. Wenst u hulp bij het schrijven van blogs? Dan kunt u altijd de hulp van een online marketing bureau inschakelen!

Gerelateerd nieuws

Online telecom vs. retail

Waarom zouden we nog naar een telefoonwinkel gaan als we online, thuis op ons gemak een telefoon kunnen kopen? Via het internet kunnen wij immers

Online boeken of reisbureau?

Waarom zouden we nog naar een reisbureau gaan als we online, thuis op ons gemak een reis kunnen boeken? Via het internet kunnen wij immers