+31 610803119
info@internetshopoverzicht.nl

Online winkels groeien maar door

Wederom blijkt uit onderzoek dat online winkelen populairder gaat worden.

De grootse stijgers qua populariteit zijn online shops die gespecialiseerd zijn in consumenten elektronica en online reiswinkels. Het online boeken van reizen dat al jaren stijgt, zal in de toekomst definitief het einde inluiden van de reiswinkel in de binnenstad. De online verkoop van financiële diensten is een nieuwe trend, consumenten willen eerst op internet vergelijken voordat men een adviseur wil spreken. Online shoppen is en blijft dus hot!

Hoe komt het dat we de normale winkels steeds vaker links laten liggen?

Waarom gaan we onze aankopen in de toekomst voor een groot deel alleen maar op het internet doen? Zijn wij als consument gewoon te lui om winkels te bezoeken of is het meer een kwestie van tijdgebrek?

Volgens experts willen consumenten steeds meer online en offline inspiratie opdoen en ja, uiteindelijk kiest men steeds vaker om online te kopen. In het geval van kleding is het thuis passen van kleding in plaats van pashokjes een belangrijke reden om de aankoop online te doen. Opdringerige verkopers en rijen voor de kassa zijn ook vaak genoemde argumenten.

De consument anno nu wil meer vrijheid, mogelijkheden om te vergelijken, rust en gemak. Online winkels spelen hier goed op in en zijn dus een uitkomst voor de consument.

Toekomst

Reguliere winkeliers moeten wel meegaan met deze online revolutie, indien je geen webshop hebt, kun je de zaak in de nabije toekomst sluiten blijkt uit diverse onderzoeken.

De verwachting is echter dat reguliere winkels niet allemaal zullen gaan verdwijnen. Wel zal er in de toekomst een samensmelting ontstaan tussen online en offline winkelen. De verwachting is dat winkels worden uitgerust met computers / internetspots. Het winkelend publiek kan, bijvoorbeeld wanneer een artikel is uitverkocht, toch het product online bestellen en thuis of op het werk laten bezorgen.

Shopverslaving

Het gemak waarmee je online bestelling plaatst in combinatie met het gemak van online betalen draagt bij aan een online impuls aankoop en maakt het hierdoor verslavend. Online shoppers vinden het spannend wanneer er dan vervolgens binnen enkele dagen een pakketje binnen komt. Men ervaart dit als een soort als een soort cadeau. Helaas betreft het wel een cadeau die je achteraf, of zonder dat je het echt in de gaten hebt betaald.

Door de ontwikkelingen zal het stereotype beeld van shopaholics, dames met vele reusachtige tassen struinend op hoge hakken door de binnenstad, binnen enkele jaren langzaam uit het straatbeeld verdwijnen.

Trouwens een saillant detail is dat van alle Europese landen de Nederlandse vrouwen het meest online shopverslaafd zijn.